Kalendarium:
10.11.2013:
Dziś miała miejsce już czwarta wizyta we wraku Jelcza 080 stojącym niedaleko Dzierżoniowa. Udało się pozyskać:
- 6 z kompletu 10 oryginalnych kremowych, plastikowych podsufitek (może uda się odzyskać jeszcze trzy);
- 4 podsufitki drewniane;
- brakująca klapę boczną w dobrym stanie (do odzyskania jeszcze jedna);
- ściankę działową kabiny kierowcy w dużo lepszym stanie niż nasza w autobusie;
- większość listew obrysowych (w tej chwili mamy już chyba komplet do autobusu);
- prawie komplet spinek łączących podsufitki do dachu (brakujące zaginęły podczas demontażu lub były uszkodzone);
- wywietrzniki dachowe;
19.10.2013:
Zdjęcia naszego Jelcza, wykonane niedawno przez Pawła, zostały opublikowane w artykule poświęconym Jelczowi 080 na Wikipedii ;-)
27.07.2013:
Gościłem dzisiaj w Dzierżoniowie Pawła, jednego z autorów zdjęc na polskiej Wikipedii. Możliwe więc, że fotografie naszego autobusu już niedługo będą zawarte w artykule na temat Jelcza 080 - http://pl.wikipedia.org/wiki/Jelcz_080.
Ponadto zaliczyłem małą przygodę, bowiem okazało się, że w zbiorniku już nie było prawie paliwa i po samoczynnym zgaśnięciu silnika zapowietrzyła się pompa wtryskowa. Ale na szczęście po dolaniu kilkunastu litrów świeżego oleju napędowego i przyśpieszonej nauce odpowietrzana układu zasilania silnik ruszył ponownie. Niestety nie starczyło już czasu, aby w końcu naprawić uszkodzony paliwomierz :-D
19.07.2013:
Nieszczelność w układzie pneumatycznym naprawiona. Podładowałem także akumulatory, mam nadzieję, że następnym razem Jelcz odpali już bez problemów. Przygotowuję także kosztorys komplekowej naprawy autobusu. Przy natępnej wizycie natomiast będę się zajmował zepsutym wskaźnikiem paliwa, który cały cały czas pokazuje maksimum.
21.04.2013:
Dokonałem pierwszego w tym roku uruchomienia Jelcza 080. Niestety autobus niemiło mnie zaskoczył, bowiem po zaledwie czterech miesiącach odstawienia akumulatory okazały się całkowicie wyczeprane, po włączeniu prądu nie zaświeciły się nawet kontrolki. Niemniej po podłączeniu zewnętrznego źródła zasilania silnik bezproblemowo odpalił jak dawniej. Drugą - również nienajlepszą - informacją jest fakt powstania sporej nieszczelności w układzie pneumatycznym, uniemożliwającej napompowanie powietrza powyżej 0,4 bar. Na całe szczęscie autobus wciąż jest w stanie ruszyć z miejsca by dojechać na kanał. Opisywane usterki zostaną usunięte w piewszej kolejności.
Kolejną ważną informacją jest fakt, że przyczepa Jelcz P-080 niedługo powinna w końcu otrzymać brakującą tylną szybę. Jednakże okazało się, że jej kompleksowy remont trzeba przełożyć przynajmniej na przyszły rok, bowiem wspomniany wcześniej pomysł na wykorzystanie tego pojazdu na razie upadł. W konkursach rozpisanych do realizacji na ten rok nie udało się także uzyskać żadnego dofinansowania na remont któregokolwiek z pojazdów.
20.12.2012:
Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, prawdopodobnie to jednak przyczepa zostanie skierowana jako pierwsza do remontu, bowiem pojawił się pewien ciekawy pomysł na jej wykorzystanie. W tym tygodniu odbyliśmy rozmowę z kierownictwem jednego z zakładów remontowych w sprawie kosztów renowacji pojazdu, zwłaszcza w zakresie piaskowania ramy oraz zabezpieczenia jej specjalnym środkiem antykorozyjnym. Przesłaliśmy dokumentację techniczną oraz fotograficzną i będziemy oczekiwać na kosztorys. Jeśli nie przekroczy on naszych aktualnych możliwości finansowych być może już na wiosnę 2013 roku przyczepa zostanie wysłana wspomiany na I etap odbudowy.
24.09.2012:
Po raz pierwszy od 32 lat udało się sfotografować autobus Jelcz 080 i przyczepę Jelcz P-080 razem ;-) Niestety póki co oba pojazdy nie będą stały w jednym miejscu.
23.09.2012:
Autobus znów bezproblemowo pokonał dłuższą trasę - tym razem 60 km do Dzierżoniowa, gdzie będzie stacjonował.
22.09.2012:
Jelcz 080 stał się jedną z atrakcji wystawy taboru na zajezdni IV "Borek" we Wrocławiu. Szacujemy, że w ciągu zaledwie kilku godzin autobus obejrzało podczas ekspozycji ponad 200 osób.
19.09.2012:
Autobus otrzymał nowe tablice rejestracyjne (pierwsze białe w swojej historii) - #DW 080XM.
17.09.2012:
"Zeroosiemdziesiątka" z Gniezna została zachowana ;-) Formalnie autobus stał się własnością stowarzyszenia KSTM Wrocław. Tego samego dnia autobus bezproblemowo pokonał liczącą 260 km trasę do Wrocławia.
23.08.2012:
Wizyta w Gnieźnie, oględziny pojazdu.
22.08.2012:
Zupełnie przypadkowo natknąłem się na ciekawą ofertę sprzedaży autobusu Jelcz 080 z 1980 roku. Był on własnością firmy budowlanej z Gniezna i wciąż był tam użytkowany.
13.08.2012:
Zakupiona została przyczepa Jelcz P-080. Tego samego dnia pojazd został przetransportowana na lawecie na nowe miejsce postoju na terenie powiatu dzierżoniowskiego. Zdjęcia z operacji "transport" w części Przyczepa.
11.08.2012:
Start strony poświęconej projektowi 080.
1.08.2012:
Po dwóch latach zastoju w projekcie w końcu dostałem długo oczekiwaną informację - właściciel przyczepy Jelcz P-080 w związku z likwidacją swojej firmy zadecydował o jej sprzedaży. Już dwa dni później udaliśmy się omówić szczegóły jej nabycia.
4.10.2010:
Czwarta wizyta w Jelczu, tym razem z ramienia KSTM. Jednocześnie podtrzymałem swoje zaintereswowanie zakupem unikatowej przyczepy.
18.09.2010:
Odbyło się spotkanie założycielskie nowego stowarzyszenia pod nazwą Klub Sympatyków Transportu Miejskiego - jednym z tematów spotkania był projekt zakupu Jelczy 080 i P-080.
14.07.2009:
Rozpoczęcie renowacji deski rozdzielczej od Jelcza 080.
6.07.2009:
Zdemontowanie kolejnych bardzo przydatnych części z Jelcza stojącego niedaleko Dzierżoniowa.
12.05.2009:
Trzecia wizyta w Jelczu w sprawie przyczepy.
12.09.2008:
Druga wizyta w Jelczu - Laskowicach, w czasie której udało się wykonać więcej szczegółowych zdjęć przyczepki.
10.09.2008:
Dzięki uprzejmości właściciela udało się pozyskać kolejną partię cennych elementów z wraku "zeroosiemdziesiątki" stojącej niedaleko Dzierżoniowa.
5.09.2008:
Odzyskanie kilkunastu elementów ze skasowanego w Dzierżoniowie Jelcza 080 #DDZ L431, m.in. kompletną deskę rozdzielczą.
18.08.2008:
Dzięki współpracy z jedną firm przewozowych z powiatu dzierżoniowskiego otrzymałem zapewnienie o możliwosci postoju przyczepy na terenie zajezdni tej firmy, gdy uda się ją zakupić.
19.12.2007:
Pierwsza wizyta w Jelczu - Laskowicach, zarazem moje pierwsze spotkanie na żywo z Jelczem P-080. Podczas rozmowy z właścicielem otrzymaliśmy także informacje, że przyczepa jest wciąż wykorzystywana i na razie nie jest na sprzedaż.
30.11.2007:
Udało się odnaleźć Jelcza P-080 ze zdjęcia. Należał do firmy budowlanej z Jelcza - Laskowic.
12.10.2007:
Dzięki przypadkowemu natknięciu się na poniższe zdjęcie Jelcza P-080 po raz pierwszy narodził się pomysł zachowania jako zabytków całego zespołu pojazdów, złożonego z Jelcza 080 + i przyczepy P-080:
 Źródło: phototrans.pl
|